Comparatii inutile

May 5, 2010 by stash · 18 comentarii
Categoria: Life in Montreal 

Ma termina specialistii lu’ peste congelat din presa româneasca cu discutiile lor economice în care compara Romania cu Grecia în ce priveste situatia publica. Hai sa va ofer niste cifre furate de pe CIA - The World Factbook ca sa vedeti ce departe sîntem noi, cu toata ciolaniada rromâneasca, de situatia Greciei.

Grecia

Datoria publica (banii împrumutati de guvern prin emisiuni de obligatii) - 310 miliarde euro, adica 120% din PIB
Produsul intern brut - 257 miliarde euro în 2009
PIB per cap de locuitor - 22 815 euro în 2009
Procentul din PIB care se distribuie la 10% din populatie (indice de inechitate sociala) - 12%
Populatie sub limita de saracie - mai putin de 2%
Exporturi în 2009 - 14 miliarde euro
Importuri în 2009 - 45 miliarde euro
Datoria externa - 400 miliarde, care se adauga la datoria publica. Deci Grecia datoreaza în total 710 miliarde euro
Venituri la buget în 2009 - 80 miliarde euro
Cheltuieli în 2009 - 107 miliarde euro
Rezerve valutare - 2.6 miliarde euro

Romania

Datoria publica - 38 miliarde euro, adica 20% din PIB
Produsul intern brut - 186 miliarde euro în 2009
PIB per cap de locuitor - 8 691 euro în 2009
Procentul din PIB care se distribuie la 10% din populatie (indice de inechitate sociala) - 25%
Populatie sub limita de saracie - 25%
Exporturi în 2009 - 29 miliarde euro
Importuri în 2009 - 36 miliarde euro
Datoria externa - 74 miliarde, care se adauga la datoria publica. Deci Romania datoreaza în total 112 miliarde euro
Venituri la buget în 2009 - 38 miliarde euro
Cheltuieli în 2009 - 45.5 miliarde euro
Rezerve valutare - 32.3 miliarde euro

***
Acum, la o prima vedere, putem trage urmatoarele concluzii :

Grecia datoreaza în total cam de sapte ori mai mult decît datoreaza Romania. Si cu noul împrumut, cam de 8 ori mai mult. Avantaj Romania!
Romania a datorat în 2008 mai multi bani decît în 2009, dar si-a platit cam 10% din datorie anul trecut. Problema e ca dupa aia s-a împrumutat iar. În schimb Grecia n-a dat o letcaie înapoi de foarte mult timp. Avantaj Romania!
Grecia are exporturi anuale cifrate la o valoare de 50% din cît exporta Romania si asta le afecteaza drastic bugetul. Iar de aici se vede ca-s vai de curul lor cu industria. Avantaj Romania!
Grecia cheltuie într-un an cam cu 33% mai mult decât încaseaza la buget pe cînd Romania cheltuie cu 19% mai mult decît încaseaza. Avantaj Romania!
Grecia n-are rezerve valutare nici cît praful de pe toba, Romania având de 10 ori mai multi bani în tescherea, datorita politicii BNR. Slam dunk Romania!

Bine, celelalte cifre nu-s în avantajul Romaniei: piata Greciei valoreaza mai mult, PIB per cap de locuitor e mai mare (nu uitati ca Grecia are de doua ori mai putini locuitori ca Romania, dar care produc de vreo trei ori mai mult ca noi), doar 2% din populatia Greciei traieste sub limita de saracie pe cînd în Romania situatia e groasa, sînt mult mai multi super-bogati în Romania decît în Grecia (deci inechitati sociale mai mari la noi), etc.

Dar dincolo de asta, Grecia are nevoie de foarte multi bani ca sa iasa din galeata, pe cînd Romania, cu toata ineptia politicienilor ei, e departe de faliment. Grecia are nevoie de 110 miliarde Euro în urmatorii trei ani (din care 45 miliarde numai anul asta) care se adauga la aia 710 miliarde de euro pe care-i deja datoreaza. Comparati cu cei 20 miliarde de la FMI luati de Romania. Parfum, nene! Tarile din zona Euro îi iau acum dobânda Greciei de 5% ceea ce e futator de mult cînd te gândesti câtamai catralioanele datoreaza Grecia.

La valorile astea incredibile, mai bine vine Canada sau SUA, cumpara Grecia cu totul si o fac teritoriu canadian sau american (pentru curiosi, PIB-ul canadian este de 1 330 miliarde de euro, depozitele bancare si bursiere ale populatiei, companiilor si institutiilor atinge astronomica suma de 1 100 de miliarde de euro, veniturile bugetare sînt de 500 miliarde euro anual si rezervele valutare pe la 350 miliarde, fiind a 5-a tara cea mai bogata din lume. Adica poate cumpara Romania mâine, cu banii jos. Problema Canadei e ca datoreaza la rândul ei un trilion - o mie de miliarde - la extern si la intern, LOL!).

Patru tari europene stau mai prost cu banii decât Romania: Portugalia, Spania, Irlanda si Italia. Datoria totala a acestor tari se ridica la fabuloasa suma de 2 619 miliarde euro. Înainte sa falimenteze Romania, falimenteaza alea patru. Asa ca mai încetisor cu panica, ok?

Pe aceeasi tema

Daca v-a placut acest articol, va invit sa lasati un comentariu sau sa va abonati la acest blog si sa primiti viitoarele articole direct in RSS readerul dvs.

Daca nu dispuneti de un RSS reader, va puteti abona prin e-mail iar astfel veti primi ultimele articole de pe blog in fiecare dimineata: click aici pentru abonament.




Comentarii

18 comentarii to “Comparatii inutile”
  1. Edu says:

    Uite Stash, poti citi aici o propunere a unui “nebun” de a se constitui un grup de oameni care sa scoata tara din criza profunda si eterna in care se afla: dragoteanu.ro/c...e-unul-ca-mine/

  2. Mircea says:

    Ssssh.

    Stii bine ca rumanu” nu misca nimic fara putina sare pe coada asa ca, in cazul asta, putina panica nu strica.

    Ba chiar niste isterie, mai ales in randul p(0)liticienilor de mucava - daca ajung sa se manance intre ei cu atat mai bine - doar doar o aparea alta “clasa” politica in Romanica… wishful thinkin” :))

  3. stash says:

    Zicerea zilei vine de la CTP: “Pt chestii asemanatoare cu ce face Boc acum, Ceausescu a fost impuscat ca un caine” :)

  4. alex says:

    1Ce te face sa crezi ca dupa caderea Greciei nu urmeaza Portugalia, Spania, Irlanda, Italia si intre timp, oricand prabusirea Romaniei ? (pentru ca daca ai observa gradul de indatorare externa a acestor tari ai avea mari rezerve in a le da ca exemple).

    2)Avand in vedere lipsa de viziune si profesionalism a oamenilor din fruntea Romaniei nu crezi ca am putea sa ne prabusim mult mai usor decat tarile enumerate de tine?

  5. stash says:

    1. N-ai citit foarte atent ce-am scris. E ok, se intampla.
    2. Romania are de facut plati externe cu mult mai mici decit rezerva valutara a BNR.
    3. Romania se poate imprumuta oricind de la alte organisme in afara FMI.
    4. Romania are bani europeni necheltuiti.
    5. Romania este obligata sa reduca cheltuielile pt a avea pe masa noi transe din imprumut. Si o va face.
    6. Romania inca are de unde face bani. De exemplu impozitul pe cladiri si terenuri e o gluma. In toate tarile dezvoltate (inclusiv Canada) acesta este intre 1% si 0.8% din valoarea proprietatii. In fiecare an. Numai din reglarea impozitelor Romania ar scoate o gramada de bani.

    Discutam teoretic, of course. Eu, sa fiu in locul lui Base & PDL, m-as atinge prima data de impozitul funciar. Cine nu poate sa plateasca, sa vinda. Nu-i obligatoriu sa fie toti proprietari.

  6. gigel says:

    toate tarile sunt datoare, dar cui? nu prea inteleg mecanismul asta

  7. Fluture says:

    Ai dreptate, dar esti mult prea optimist. Toate tarile enumerate de tine au de unde/cu ce sa garanteze eventualele imprumuturi. Sunt tari cu venituri reale si dovedite (turism, multinationale etc). Romania nu prea are de nici unele si nu poate garanta venituri reale. Riscul de tara e mult mai mare la noi decat in alte parti.

    Nu sunt de acord cu “3. Romania se poate imprumuta oricind de la alte organisme in afara FMI.”. Hai sa incercam sa vedem. Pentru ca una e sa te poti imprumuta, alta e sa vezi la ce dobanzi.

    Cat priveste impozitul funciar, sunt de acord ca e mic. Insa nu prea vad - in momentul asta - cui ar putea sa vanda cei care nu ar mai putea sa plateasca. Nu exista cumparatori de imobiliare in acest moment, indiferent de pret.

    Marirea acelui impozit nu inseamna neaparat ca oamenii vor plati. Dupa ce le-ai scazut pensiile cu 15% si salariile cu 25%, crezi ca poti sa-i faci sa plateasca un impozit funciar mai mare? Nu prea cred. Si nu ca romanul n-ar fi bun platnic - mai ales ca in cazul asta chiar ar plati, ar avea o frica imensa sa nu-i ia statul terenul/casa ca pe vremea comunistilor - insa daca n-ar avea, de unde sa-i dea?

    Nu cred ca marirea impozitelor ar putea aduce foarte multi bani la buget. E ca si cum ai spune “hai, români, scoateti bani de la tescherea sa platim imprumuturile”. Bineinteles ca-i poti forta, dar nu cred ca foarte mult…

  8. Bianca says:

    imi poti spune sursele datelor tale? Sunt curioasa pt veridicitatea lor.

  9. titi says:

    Vad ca toata lumea vorbeste despre prabusirea tarilor, inclusiv de a Romaniei. Daca e cineva asa priceput sa povesteasca ce s-ar intampla intr-o astfel de situatie. Grecia, de exemplu. Pt ca o tara nu e ca o companie. Nu da faliment si vin portareii ca sa scoata telelvizorul si farfuriile la licitatie, apoi se inchide. Nu, o tara nu se poate inchide. Companiile o sa functioneze in continuare, oamenii o sa mearga la serviciu. O sa fie probleme la bugetari. MARI! Adica n-o sa mai fie bani pt salarii, politistii o sa plece sau o sa devina mafioti, medicii o sa dispara etc. Tara o sa intre intr-un soi de insolventa, in care administrarea o sa fie preluata de altii, pt a se asigura ca se fac din nou bani pentru plata datoriilor. Asta in cel mai rau caz, ceea ce nu e un capat de tara, ca sa folosesc un joc de cuvinte :) Dar nu ne da nimeni afara din tara si daca ne da, nu ne suparam.

  10. Vasut says:

    Interesant articol! E o parere a unui cetatian al patriei. Dar am niste probleme de ridicat. As dori sa stiu de unde ai datele astea… sunt prea multe cifre incat sa para foarte documentata treaba! Iar la partea “Asa ca mai încetisor cu panica, ok?” trebuie sa ti cont musai de MENTALITATEA SI ATITUDINEA ROMANULUI !!!
    Uita-te in jur… televiziunea a facut putina gargara cu criza si imprumuturile tarilor discutate mai sus, Base a taiat din salarii si pensii … Esca a pomenit de Armagddon-ul financiar al Romaniei… iar romanu in loc sa stea la pupitru” tehnic sa isi vada de treaba sa produca in continuare, ce face??!?? IESE IN STRADA… asa a fost obisnuit de tatuca Ceausescu sa iasa in strada, de Iliescu la mineriada, de Base in perioada de criza. Sa fiu subiectiv putin, nu e mare paguba ca ies miticii in strada pt ca aia nu produc.(punct) Ardealu sa nu iasa, ca atunci e paguba!!! In Sud nu am vazut o data in 10 ani de cand tot pat acea zona sa dea un bon calumea!!! a fost cand am luat mai multe persoane din acelasi magazin diferite produse si bonurile aveau acelasi numar!!!! asta in magazinele unde chiar se obosesc sa dea bon, chiar daca sunt fraudate. Povesti sunt multe despre Romanica, iar romanu se va vaita in continuare si va arata cu jejetu (spre greci), dar sunt convins ca linia vietii a poporului se intreapta de ceva ani in jooossss , fie criza fie nu….

  11. În regulă, cam totul e just, însă cei 25% sunt totalmente îndreptăţiţi să se panicheze când alţii guvernează ţara atât de penibil.

  12. Stuparu Viorel says:

    In Romania criza este puternic amplificata de o acerba lupta politica.Cei care au fost anii trecuti la impartitul ciolanului s-au vazut acum deconectati de la fondurile publice pe care le praduiau.Firmele lor,care nu produceau cine stie ce,aveau totusi niste angajati,care acum nu stiu cum mai pot fi platiti.Mijloace fixe ultra moderne achizitionate in leasing nu stiu cum mai pot fi platite de cei care nu se mai reazima pe banul public.Chirii la sedii de lux nu mai pot fi platite,etc.,etc.Caderea acestui segment prosper anii trecuti pe banul public genereaza efecte puternice,mai mult sociale decat economice.De aici indarjirea in a acuza noii guvernanti si a le cere capul…Care guvernanti nu sant nici ei usa de biserica si trag tare sa acopere pierderile de anii trecuti.In fond,e de inteles,asa merg treburile in Romania,nu?Cifrele conteaza si ele,desigur,dar esential este felul cum merge treaba in Romania,nu?

  13. Am si eu o intrebare de naiv in materie: capitolul turism nu ar putea fi incadrat la exporturi ? Chiar daca includerea e putin fortata daca punem la socoteala si turismul imi este teama ca Grecia a exportat mult mai mult decat Romania… dar se prea poate sa ma insel…

  14. Viorel says:

    Este corect din pdv al cifrelor. Exxista totusi niste diferente, din care as specifica una semnificativa: Grecia are o infrastructura excelenta, un tourism care merge si astea cred ca se ridica la vreo 400 miliarde de euro sau mai mult … pe cand in tarisoara noastra iubita, pacat ca-i locuita e dezastru din toate pdv urile… cred ca noi pana voma ajunge ca Grecia va trebui sa cheltuim 1500 de miliarde de euro . In concluzie opinia mea este ca stam mai porst , desi cifrele arata diferit. Suntem inca in feudalism fata de greci.

  15. danc says:

    Esti sigur ca datele pe care le ai sunt corecte? Daca da, atunci explica-mi si mie de ce a fost nevoie sa se ia masuri atat de drastice, aici in Romania? Grecii nu au taiat decat al 13 si 14 salariu, a ridicat la 60 de ani limita de pensionare si au plusat ceva la t.v.a. Aia cu rezervele valutare ale Greciei… ma faci sa rad. Aproape 20% din volumul de capital bancar din Romania este dat de bancile grecesti. In Bulgaria si mai mult etc. Au cea mai mare flotila comerciala din lume, au de doua ori mai multi turisti straini decat populatia. Si inca ceva, acolo economia subterana (turism+ alte chestii) o depaseste pe cea oficiala. Nu te mai lua dupa “date oficiale. In februarie toti promiteau ca stam bine cu salariile si pensiile iar amu e naspa treaba. Ghici? O sa fie mai rau au ba? De ce? Suntem ca in bancul cu capra: raioasa, da” cu coada pe sus. E naspa frate, nu sunt bani la buget, nu sunt incasari, productia e varza, constructiile sunt varza, politicienii sunt varza iar in hipermarketuri se vinde marfa straina. daca se mai vinde si aia…

Care-i parerea ta?

Spune-ti opinia despre articol! Daca vrei sa fii anuntat cînd se comenteaza, aboneaza-te!
Daca vrei sa-ti apara o fotografie în comentariu, ia-ti un gravatar!